Saturday, 25 August 2007

På plats... /In my place...

Sedan jag lämnade Ystad i onsdags har jag hunnit med en kväll och natt i Västerås, besök på mina två föredetta arbetsplatser i Gävle, en surströmmingsfest samt ett snabbt besök på min nya arbetsplats. MEN framförallt har det handlat om mitt nya hem. Hämtade nycklarna till lägenheten i torsdags. Åkte dit och tittade. Blev lite, inte besviken, men fick en liten känsla av att det inte var riktigt vad jag önskade och hade föreställt mig.
Inte för att det var dåligt på något vis, det var bara det att jag hade en bild i huvudet som det inte motsvarade. Jag lastade ur hela lasten jag hade med mig i bilen och lämnade lägenheten. På fredag när jag varit och inspekterat magasinet och sett så att allt var som det skulle åkte jag tillbaka och denna gången kändes det lite bättre. Jag beslutade mig för att skrubba lägenheten från golv till tak. Inte för att den var skitig på någotvis, mer för att jag kände att det skulle vara en bättre känsla om jag visste att det var rent när mina grejer kommer in. Eftersom belysningen var väldigt begränsad fick jag ge mig när solen gick ner. Då återstod bara att torka ur insidan av skåpen i köket samt badrummet - och alla golv förståss, men det var ju inte mycket idé att göra något åt dem eftersom vi skulle springa här ut och in med grejer sen.
Nöjd med min insats lade jag mig på lilla madrassen på golvet och försökte sova.... Idag på morgonen var det så dags för det stora jobbet. Själva flytten!
Jag åkte till magasinet och förberedde strax innan grabbarna jag hyrt in kom med lastbilen. Det skulle vara två brandmän, men det visade sig att en fått förhinder så den andra tog med sig en granne. En senig liten kille - som visade sig var riktigt uthållig....
Vi hade gott om plats i lastbilen, inte mycket grejer man har!? På grund av att det inte går att komma till så bra utanför mitt nya hus blev det långt att gå med grejerna och att när de sa en trappa upp till mig tänkte jag på en halv trappa upp - men nejdå, det är bottenvånging.... så vi skulle ytterligare en våning upp. Så det tog lite längre tid än vad som var tänkt!! Knappt tre timmar tog det innan allt var uppe och det som skulle vara i källaren blivit inlåst där.
Så nu sitter jag här omgiven av alla mina grejer och önskar att jag kunde knäppa med fingrarna och få det på rätt plats... ett stort jobb väntar - och det är väl inget att vänta på - bara ta tag i!!
Och förresten - jag är inte alls negativt inställd till den här lägenheten! När jag får mina grejer på plats tror jag det kan bli riktigt bra! =)

I have since I left Ystad on Wednesday spend an evening and a night in Västerås, visited both my former jobs in Gävle, been to a "surströmmings" party (surströmming = fermented herring) and a quick visit to my new job. BUT my number one concern has been my new home. I picked up the key on Thursday. Got straight there and had a look. I got a bit, not really disapointed, but I got a feeling that this wasn't really what I wanted or expected.
Not that it was bad in any way, it was just not as the picture I had in my head.
I emptied the car och left the flat behind. On Friday, after I had had a look at my storage to see that everthing was ok there, I came back and it felt lots better. I decided to give the place a good clean. Not because it was dirty in any way, more cos it felt better to know that it was clean when my things got here. I had very limited lighting and had to stop when the sun set. At that stage only the inside of the cupboards in the kitchen and the bathroom was left - and all floors of course, but it wasn't much use to clean the floors since we were going to run in and out with all the stuff later.
Satisfied with my good work I lay down in my little mattress and tried to get some sleep..... This morning we had the big job. The move!
I went to the storage to prepare before the guys I had hired came with the truck.
They were suppose to be two firefighters, but one of them had to cancel, so the other guy brought his nieghbour. A small little boy - that turned out to have lots of endurance....
We had lots of room in the truck, I don't have much stuff!? We couldn't get the truck up to the door of the house, so we had to carry a bit further then planned. And when they told me first floor I thought we had only one little step to go, but first floor was what I had called second floor. Cos of this everything took a little longer then planned. After almost three hours everything was inside my door or down in the basement.
At the moment I'm sitting here surrounded with all my things and wish that I could just snap my fingers to get everything in its place.... a big job is waiting - and I guess it is nothing worth waiting for - it's just to grab it!!
Btw - I'm not at all negaitve to this flat! It will be great when I get my things in place! =)

1 comment:

Anonymous said...

Hörrudu! Du är bara besviken för att där inte var någon innerdörr att gömma sig bakom eller en halvpall Alladdin i klädkammaren! :)

Post a Comment

Wahlen goes blogging....